Friday, October 25, 2013

tragedi oktober - the downside of my breastfeeding journey

last entry aku bercerita tentang sambut raya haji kami sekelurga kan. al-kisahnya balik dari kenduri di merbok tu didapati telah berlaku 'power trip' kat rumah. tak taulah dah berapa lama blackout tu tapa yang pasti lebih daripada 24 jam. sebabnya, semua daging, lauk, ais dalam freezer dah mencair sepenuhnya. tp masih bernasib baik sebab masih sejuk dan belum mengeluarkan bauan yang tidak sepatutnya.

namun.....tragisnya stok ebm nuha turut menjadi mangsa. dalam berbelas botol yang ada hanya tiga yang aku yakin masih boleh digunakan sebab disimpan di dalam freezer dan masih sejuk. while the rest, yang aku simpan dalam chiller, down the drain they went. mula-mula teragak2 juga nak buang ka nak simpan sebab bukan senang nak dapat balik stok tu. bertimpa plak dengan aku punya cik 'b' yang dah cedera parah sebelah, tak bleh nak perah dengan pum. bila marmet, yang dapat tak la sebanyak bila guna pum. tapi bila dirujuk pada sahabat yang kami di sini dah angkat dia sebagai pakar penyusuan, dinasihatkan untuk buang sebab takut dah tak elok dan memudaratkan nuha kalau diberi. 

so lani, aku terpaksa up kan balik sesi pumping utk buat stok. actually nuha minum sehari dalam 8-10 oz je di rumah pengasuh tapi takut tetiba kena pegi out station. tambah plak sampai arini pun cik 'b' i yang sebelah tu masih luka dan sebelah lagi dah mula pedih sebab 'dia' terpaksa kerja lebih. bila direct feeding terpaksa bagi sebelah je sebab yang luka tu sangat sakit bila dia hisap. gusi pun dah makin keras dan nuha dah pandai main tarik-tarik bila menyusu so yang luka tu bertambah sakit jadinya. terpaksa la direhatkan sebelah sementara dia nak lega sepenuhnya. 

apapun aku bersyukur sebab susu masih mencukupi walaupun tak banyak. semoga aku terus mempunyai kekuatan dan kesabaran untuk memberi susu badan pada nuha tanpa perlu campur dengan susu formula. amin, ya ALLAH. 

inilah stok yang 'terkorban' menunggu untuk dilupuskan.
*sob, sob, sob*

No comments: