Wednesday, August 25, 2010

YES!!!

duit raya.
bukan budak-budak jer suka dapat duit raya tapi mak bapak budak pun suka.
lepas la nak bayaq duit kuih yang berbalang-balang diorder,
baju raya dan persalinannya untuk sekeluarga,
kos pengangkutan untuk berhari raya.
yes!!!!
thanks PM dan CM.
untungkan kami jadi org penang.
RM500 + RM400.
ada sesapa nak tambah lagi seratus, cukupkan seribu?
hehehehehe.......

update:
(2.9.2010)
huhuhuhu...semua itu dusta belaka. dapat rm 500.00 jer.
sungguh tidak patut. janji tinggal janji......

Tuesday, August 24, 2010

tak serik-serik

bila bulan posa jer dengarla anak melayu yang putus jari, cedera kaki tangan, mata hampir buta.....semua gara-gara mercun. tahun ni lagi tragis, budak enam tahun mati melambung atas pokok dengan kecederaan parah di kepala. semuanya sebab bapanya gila dengan mercun. apa la nak jadi dengan orang kita ni. walaupun tiap tahun ada sahaja kejadian ngeri disebabkan mercun tapi masih tak belajar. tetap nak main.

tapi yang aku hairan bila tahun baru cina tak ada pula kes ini kita dengar. sedangkan mercun dan masyarakat cina memang sangat dekat, a part of their tradition. bahkan kita yang tiru depa. so tak bolehka kita tiru cara jiran kita kaum cina main mercun. walaupun tiap kali gong xi fa cai akan bergema dengan bunyi mercun yang sangat menyentap deria pendengaran (terutama di georgetown ni) tapi ada kita dengar anak mereka yang cedera dek benda alah tu? tak ada kan? kenapa? cuba kita tengok dan kaji.

Monday, August 23, 2010

teringat di suatu masa dahulu

entah kenapa ramadan kali ini aku sering teringat kepada kenangan silam zaman bergelar pelajar. kenangan pertama kali berpuasa di perantauan ketika belajar di KISAS - bersahur dan berbuka di dewan makan yang sentiasa 'meriah', bertarawih di surau aspuri, juga sekali-sekala di masjid sultan salahuddin di seberang jalan. 

ketika di nilam puri - yang menu utama bersahur ialah roti dan tuna atau nasi sejuk dan lauk goreng + kicap. juga ketika seorang sahabat tiba-tiba menjadi 'marshmellow' gara-gara alahan kerana 'menumpang' makan sup tulang yang aku beli di pasar ramadan atau berbuka di padang asrama bersama-sama ahli usrah.

dan ketika di UM - kenangan berbuka dan bersahur dengan teman-teman serumah yang sentiasa 'happening', mengatur pasar ramadan mana yang akan dikunjungi, pantai dalam atau bukit angkasa. juga ketika bertarawih di lot kedai kosong yang di'convert' menjadi surau untuk bertarawih. atau ketika berbuka berjamaah di rumah (@ cubicle) PERMADAH bersama rakan-rakan MT. oh rindunya....

sekarang ni masing-masing sudah berkeluarga, bertebaran di serata bumi malaysia ini, bahkan ada yang sampai di negara orang. hanya alam maya yang menghubungkan kami, namun jauh di sudut hatiku, tetap tersirat impian moga-moga kita semua bisa bertemu muka di suatu masa nanti. buat semua teman, rakan, sahabat yang pernah hadir dalam hidup aku, terima kasih kalian kerana sudi mewarna-warnikan kanvas perjalanan hidup seorang siti norbaya.......

Tuesday, August 17, 2010

masak apa yer....

harini masuk hari ketujuh kita berpuasa. alhamdulillah semua berjalan lancar. aniq pun sehari jer yg bocor, tu pun sebab tak sihat. dan sepanjang puasa tak la sangat minta nak makan. cuma bila dah pukul enam tu mula bertanya bila nak berbuka. selang lima minit mai tanya mama bleh tak dia nak makan. ashraf yang masih belum berjaya berpuasa. masih belum paham pun lagi konsep puasa tu. takpalah, baru empat tahun. aniq pun lima tahun baru mula berpuasa.

dan sepanjang seminggu puasa ni, juadah berbuka adalah ala kadar jer. apa yang sempat dimasak dalam tempuh sejam setengah. pasar ramadan langsung tak pegi. kecuali time balik kampung baru ni. kat penang ni tak pergi pun. sebabnya susah nak paking keta. hubby pun nampaknya tak berapa exited nak pegi jalan-jalan cari makan. bagusla macam tu kan, jimat duit.

petang kemarin, sampai jer kat rumah hubby tengah masak gulai ayam. bertuahkan i......hehehehe.....
arini apa plak agaknya yang abang masak yer.....hmmmmmmmmmmmmmm..... :-)

08082010 - the sequel

ini lagi gambaq-gambaq semasa majlis pertunangan my lil bro a.k.a. paman.






Wednesday, August 11, 2010

08082010

gambar sekitar majlis pertunangan anak lelaki tunggal hj. kamaludin dan pn. norsiah (a.k.a. my only brother) di shah alam, selangor.
rombongan terdiri daripada lima buah kenderaan - viva abah, livinia paman, unser abang ed, mercedes abang teh dan citra kami.
alhamdulillah, majlis berjalan dengan lancarnya dan insyaallah, jika tiada aral awal tahun depan kenduri.




<>
<><>

Tuesday, August 10, 2010

ramadan dah datang...........

insyaallah esok umat islam akan mula berpuasa. malam ni bermulalah solat sunat tarawih dan esok pagi bersahur. aku tak ada sebarang persediaan spesel untuk mula berpuasa esok. masak apa yg sedia ada dalam fridge jer. blum sempat shopping sebab lewat petang kemarin sampai rumah dari kl.

tak tahulah tahun ni macamana acara berbuka puasa kami sekeluarga sebab aku balik 5.30. walaupun rumah dengan pejabat sepelaung tapi lantaran peraturan baru yang dikuatkuasakan tahun ni maka aku tak bleh sewenang-wenang tukaq masa pejabat.

apapun, i'm looking forward for this ramadan. harap-harap tahun ni, kualiti dan kuantiti ibadah aku meningkat dan bertambah dari tahun sebelum-sebelum ni. amin..........................

SALAM RAMADAN SEMUA.

Friday, August 6, 2010

pilih kasih

come across a very good article about this matter at nstp.com.my and i want to share it here. so here goes.


********************************
Smart parenting: The Platinum kid syndrome

2010/07/31

ZAID MOHAMAD


I HAVE been doing a bit of travelling lately, flying from one city to another.

It’s not something new but travellers are segregated according to their “status” in life. For example, when checking in for the flight, there is a special counter for the first class or gold card frequent flyers. While others are struggling with their luggage and trying to squeeze into their tiny seats, those in the business class can stretch while enjoying their orange juice in shiny glasses. At the hotel, the preferred guest programme ensures that its platinum or gold members receive the best treatments and experiences. Their check-in process is smooth as helpful workers attend to them promptly. Very frequently, they also receive free upgrades or complimentary drinks for their loyalty in choosing the hotel repeatedly. Back home, banks, clubs and many other businesses race to offer them gold, or even better, platinum cards to show how much they are valued as customers. To keep the membership exclusive, only the elite few are granted the top tier privileges while the majority will have to make do with “standard” offerings. There is nothing wrong with these privileges, as the recipients would have presumably earned it. For wary travellers, preferential treatment is a small token of compensation for the many days that they are away from the loved ones. The golden and platinum benefits are also just one of the ways of how some people measure success in life. However, the same cannot be said if we happen to have our own “preferred customers programme” at home. No parents would wittingly institute this but many of their actions and treatments to their kids can make a good catalogue for what I call “Platinum Kid” privileges. Unfortunately, these special treatments usually go to only one of the children that they have. I have coached several parents who had displayed this symptom. Without realising it, they have a favourite child whom they accorded all the platinum privileges. This child can do no wrong.

Even if informed otherwise, the child is simply the best.


He is also the most obedient, hardworking and disciplined person they know. As a result, he receives more than his fair share of attention or material gifts, usually at the expense of his other siblings. The poor other siblings only receive “standard” benefits from the parents. In severe cases, the parents are also quick to blame the other children for any wrongdoing while lavishing praises to the platinum one. The Platinum Kid syndrome is also making its presence felt in schools. We regularly hear the news of how parents rush to the school and attack those in authority without checking the facts. They get upset when their kids are punished, refusing to understand the rationale behind the punishments. In my work as a Parents-Teachers Association chairperson, I have seen several cases of parents flatly refusing to believe that their children have broken the rules. They claim that this is impossible, as the children are very well behaved, not capable of doing whatever the wrong thing they did. I am not saying that we should just believe whatever the school said, as that would be the other extreme end of the stick. A better strategy is to keep an open mind, seek to understand and then discuss the appropriate course of action. If our child is proven guilty, then it is in everyone’s interest, especially him, for the appropriate punishment to be meted out. If the school has stretched the fact, then it becomes our duty to defend him fairly. We can never achieve this rationale and objective decisions if we are clouded by emotions, blinded by our one-sided and preferred treatments to our children. Effects of preferential treatments If a child is unnecessarily shielded from the consequences of his actions, he will grow up thinking that it is all right to break the rules.

 

He will think that his parents will be solidly behind him no matter what happens. This is a false sense of security.

 

Eventually, he will facing the less forgiving real world. He will also be missing the valuable training and lessons on how to be accountable for his actions, a key ingredient of a responsible adult. The Platinum Kid syndrome also ruins relationships between parents and the other siblings. Studies have shown that the “standard children” will be affected negatively. They will view their parents as unfair and unpredictable, resulting in frustration, anger, resentment and even poor academic performances. Platinum for all! Therefore, we must never classify our kids as “standard, gold or platinum” kids.
The only way for this programme to work is to have only one tier — the platinum one. We should strive to give our best love and attention to all of them, honestly and fairly! That would be the best platinum privilege indeed!