Monday, September 28, 2009

Muhammad Adib Akhyar




Adib dah 7 bulan skang. masa 3 bulan dia mula meniarap. umuq 4 bulan dia belajaq menjuluq dan masa 6 bulan lebih dia dah mula nak merangkak. pada hari raya baru ni (tepatnya pada raya keempat) dia mula merangkak lebih dari setapak. skang ni tengah membiasakan diri dengan kemahiran baru. rasanya tak lama lagi laju la tu. dan dia juga dah berani berdiri dengan berpaut pada apa sahaja yang boleh dipaut - cth: grill pintu, kerusi, meja dsb. dia juga dah pandai bersembang dan sangat murah dengan senyuman. aku rasa seronok sangat sebab aku dapat melihat dan mengikuti setiap perkembangan dirinya. berbanding dengan ashraf, aku hanya mengikuti perkembangan dia dari jauh dan sekali-skala bila balik, kerana terpaksa ber'DPA' (enam bulan yg tidak mahu kuulang lagi.....). namun yang paling membanggakan aku sebagai seorang ibu ialah aku masih lagi menyusukan dia dengan susu ibu walaupun tidak eksklusif.


kembali ke pejabat

arini ni rutin kehidupan kembali kepada asal.

tapi sebab dah seminggu lebih bercuti, rasa malas tu amat membuak-buak.




dan yang paling men'tensen'kan, anak-anak, esp. ashraf, buat perangai di pagi hari. jaga dari tidur terus menangis, meraung-raung suruh mama tidur balik dan jangan pergi kerja. aduh.....punya la pujuk, ugut nak rotan semua tak jalan. last-last bila janji nak belikan jajan, baru reda....hai bahaya sungguh anak-anak ni. harap-harap jangan menjadi tabiat la hingga ke besar.

nasib baik sempat sampai opis sebelum punchcard merah. tapi rumah yang ditinggalkan pagi tadi macam tongkang pecah. hmmmm.......

dah kat pejabat ni, masih mencari mood kerja. apa pun nak kena pi cari bekfes dulu ni, perut dah bersenandung. dah kenyang baru syiok keja, betul tak.

Tuesday, September 15, 2009

mode : r@y@




dah tak ada mood nak kerja.
dok terbayang nak cuti raya.

nak balik kampung.
nak repair baju raya anak-anak.
nak buat ketupat.
nak persiap rumah.
nak berhimpun ramai-ramai.
nak solat raya.
nak makan kuih raya.
nak ziarah sedara-mara.
nak ziarah kengkawan.
nak buat open house.
nak pi open house.
nak .....
nak .....
nak .....

;-P

Monday, September 14, 2009

berkarat

bahasa inggerisku amat teruk.
terbelit-belit lidah bila bercakap.
nak kena polish balik ni.
huhuhuhu.....aku malu......

"kenangan silam...aku dan dirimu...."

baru lepas mengemas my bilik kat pejabat ni (menyimpan laci meja ja pun sebenarnya). banyaknya kazanah....itu baru 4 tahun. kalau lagi lama, gamaknya kena angkut dengan lori la nanti...

tapi dalam banyak-banyak sampah-sarap tu, paling tak terduga, terjumpa diari lama. (macamana diari ni leh sampai pejabat yer...misteri ni...heheheheh). maka aku pn belek la balik apa yang tercatat di dalam diari tu dan..................terimbaulah kembali kenangan lama, saat kumuda rumaja....jiwang karat juga aku ni rupanya...(yelah, sejak dah beranak-pinak ni tak sempat nak bermadah pujangga). dan-dan terbayang balik saat mula bercinta dengan abang sayang, yang kini merupakan suami tercinta. siapa sangka, orang yang kuintai, kukagumi, kuminati dari kejauhan kini menjadi teman hidup, bapa kepada anak-anak aku. bertuah kan aku.......

dan kurang sebulan lagi, genapla enam tahun kami menjadi suami isteri, bersama melayari bahtera sebuah perkahwinan. sekejap jer masa berlalu.....................hmmmmmm......


honeymoon @ kl - ikut rombongan sekolah abang (pengantin sengkek...)

Friday, September 11, 2009

incident on friday morning

what an excitement!!!

one of my staff, who is pregnant and due in a few weeks time, suddenly bleedding. luckily my other staff has a mum working at pej kesihatan @ level 37, so she gave her mum a call, and couple of Sisters came rushing to my office. long story short, ambulance arrived and she was taken to Penang Maternity Hospital. insyallaah, everything will be ok and the new mum will celebrate raya with her newborn child. amin......

note:
this is the second time this kind of thing happened at my office since i worked here. last time my clerk was 'miscarried' (is there such word?), and bleed all over the sejadah in prayer room. but hopefully this time it has a happy ending. amin......


update:
pagi ni (isnin, 14/9/09) aku dimaklumkan bahawa kerani aku tu tak bersalin lagi. dari hospital bersalin pulau pinang, dia minta ditukarkan ke hosp. sultanah bahiyah aloq setaq (she got nobody here in penang. all her family lives at kedah). tup2 HSB suh dia balik sebab katil penuh. hai......semoga Allah pelihara ibu dan anak dan jauhkan keduanya dari sebarang perkara yang tidak diingini.....Amin.

Thursday, September 10, 2009

20 Ramadan

tinggal sepuluh hari lagi kita nak sambut syawal. rata-rata semua tengah sibuk dengan persiapan raya - baju raya, kuih raya, duit raya dll. dari anak-anak kecik sampai ke mak bapak semua excited membeli-belah keperluan-keperluan untuk aidilfitri yang akan datang tak lama lagi.
tetapi dalam kesibukan, kemeriahan itu, berapa ramai yang menyedari bahawa dengan semakin hampirnya syawal, makin berlalulah ramadan. berapa ramai yang menghitung amalan-amalan yang telah berjaya dikumpul pada ramadan kali ini? aku sendiri terasa sangat sedih kerana ramadan kali ini terlalu kurang amalanku. aku tidak mampu untuk membaca al-quran sekerap yang aku mahu. kalau sebelum-sebelum ini, sekurang-kurangnya dapat menghabiskan 15 juzuk tp kali ini sepuluh pun belum tentu dapat. tarawih pun begitu. lapan rakaat terasa sangat berat. namun Rahmat dan Kasih Sayang Allah itu melimpah ruah. moga pengorbanan aku menguruskan rumah tangga supaya suamiku dapat beribadat dengan tenang, menyediakan juadah berbuka dan bersahur untuk ahli keluarga, memberikan aku sedikit saham sebagai bekalan di sana kelak. Insyaallah...amin.
semoga sepuluh terakhir ramadan ini akan dapat dimaksimakan pengisiannya. semoga malam yang paling ditunggu-tunggu kerana fadilatnya yang amat besar dapat kunikmati. sesungguhnya ramadan itu medan tarbiyah yang terbaik untuk mendidik diri mendekati Yang Maha Esa....

Wednesday, September 9, 2009

kebiadapan jiran kita

lihatlah kebiadapan negara jiran kita. inikah yang dikatakan serumpun sebudaya.
apa lagi yang mereka tak puas hati dengan kita sebenarnya?

Utusan Malaysia Online - Luar Negara

Shared via AddThis

Friday, September 4, 2009

demam balik

pagi semalam aku sihat-sihat jer. pagi tu p klinik bawa adib pi checkup bulanan dia. dalam pukul 11 sampai opis. tup2 dalam pukul 1 rasa semacam jer. badan rasa sengal-sengal. seram sejuk. bagitau cc aku amik cuti, terus balik rumah. sampai di rumah berkelubung dengan toto. langsung tak peduli apa jadi seharian tu. my beloved la berperang di dapur siapkan juadah berbuka. buka puasa pun mkn sikit jer tak lalu. semalam hubby tak pegi la terawih sebab kena mengasuh.

pagi tadi sahur pun hampir terbabas. mula-mula pikir tak nak mai keja sebab masih rasa tak sihat. tapi bila pikir-pikir balik, lebih baik mai pejabat dari berehat kat rumah sebab tak akan dapat berehat punya. hero-hero 3 beradik tu, esp ashraf mesti akan merap punya bila mama ada.

well, hopefully i can go thru this day without anymore aches.

****************
ini la dugaan bulan puasa ni. dan juga dugaan bf. sebelum ni tak penah pun bengkak susu sampai demam. ini dah dua kali. tp adib don't worry, mama akan continue bf u as long as i can. Ya ALLAH berikanlah aku kekuatan dan kesabaran untuk menghadapi ujian ini...Amin.....

Tuesday, September 1, 2009

rain & fever

last friday i took leave from office work, so we could beat the traffic going back to kampung early for the long weekend. and we did. but what a day that friday. it rained cats and dogs the whole day. my intention the nite before, to ask my hubby for a shopping spree at sungai petani had gone with the rain. and what's more, i catched a fever that morning. (it had been quite sometime since i had fever. the last time was before my kenduri kawin and now i'm a mother of three.) during sahur, everything was ok, then without any notice, i was shivering to the bone. even wrapped under two blankets failed to make me warm. then my head started pounding and spinning and i felt nauseated. since i was fasting, no drugs. i tried sleeping but it's not working. and with ashraf and adib alternately (and at times simutamously) begging and crying for my attention, having a complete and peaceful rest was out of question. luckily i was at my in laws so my MIL and SIL helped look after the boys and cooked.

it was pre-arranged that we would go to my MIL's father's house for berbuka that evening, so at about 4 pm we headed for kg. permatang ibus. and it still rainning heavily and i was very much under the weather.

at the house all i could was laying down, fighting the nausea and the headache. luckily my hubby's cousin took charge of adib, and ashraf, having made new friends, was running happily around the house with them. came waktu berbuka, all i could do was drank a couple of cups of kopi radix and stared at all the kuih-muih served. but alhamdulillah, after a couple of actifast and solat maghrib, i could consume some rice and felt much better. and later, when we bid farewell, i felt as normal as i could be. what a complete turnaround, in less then 24 hour.....and the rain continued.

then adib catched the fever. by midnite, his body was very hot esp on the head. but with a strip of coolfever, he slept through the night, albeit restlessly. for two days his body felt hot to the touch and i bathed him with air asam jawa to cool down the temperature. alhamdulillah, the fever had gone now but last evening i discovered small spots popping out in adib face and back. 'demam campak.................'. no wonder he been very cranky and crying all the time.
hmmmmmm...........mama nak kena cuti lagi la ni nampak gayanya.......makin bertambun la fail dalam bilik aku. mem i pn mula la lain mukanya nanti......